Ako vybrať typ bicykla

V dnešnej dobe je výber bicyklov veľmi rozsiahly a veľakrát nie je ľahké sa v ňom zorientovať. Existuje niekoľko typov bicyklov , ktoré sa líšia štandardnou výbavou, tvarom a hlavne konštrukciou, ktorá je vždy predurčená na určitý typ terénu. Pred kúpou bicykla je teda vždy potrebné si dobre premyslieť, po ktorom teréne sa chcete pohybovať.

V prípade, že chcete bicykel do terénu, voľte horské prípadne celoodpružené bicykle. Ak máte v úmysle jazdiť len na ceste, siahnite po bicykli cestnom. Ak hľadáte bicykel pre cykloturistiku a jazdu po meste, voľte trekingové bicykle. Ďalšou možnosťou je kompromis a to je bicykel krosový, ktoré je vhodný ako na cesty, tak aj do mierneho terénu.

Horské bicykle:
Tento bicykel je určený pre nadšencov, ktorí majú radi ťažký terén. Pod týmto terénom je nutné si predstaviť lesy, polia, lomy a také miesta, kde nie sú spevnené cesty. Použiť sa dá samozrejme aj na cesty, ale z jazdy človek nemá taký zážitok ako na bicykli na to určenom. Má masívnejší vzhľad, širší plášť a vyššiu hmotnosť. Neveľmi sa hodí na cesty a spevnené cesty, pretože vďaka jeho konštrukcii a posedu cyklistu sa oveľa viac unavíte. Tento typ bicykla je určený pre športových nadšencov, ktorí sa radi vybláznia jazdou cez hory, lúky lesy.

Krosové bicykle:
Krosový bicykel bol vymyslený pre tých, čo milujú potulky prírodou na bicykli. Teda po poľných a lesných cestách, ale aj po spevnených cestách či cestách. I keď zvládne aj relatívne ťažší terén nie je dobré ho pre tento typ terénu vyhľadávať. Jazdou v ťažkom teréne sa totiž opotrebujú plášte, ktoré nie sú do tohto terénu priamo určené. Bicykel sa vyznačuje užšími plášťami, často odpruženou vidlicou a rám i sedlo je prispôsobené pre pohodlnejšiu jazdu.

Trekingové bicykle:
Trekingový bicykel je veľmi príbuzný bicyklu krosovému. Líši sa len tým, že je plne vybavený doplnkami pre cestovanie, ako sú svetlá, blatníky a nosič. Tento bicykel je určený hlavne na spevnené cesty a cesty. Nie je vhodný do ťažších terénov.


Cestné bicykle:

Už z názvu bicykla je zrejmé, že tento bicykel si vyberie ten, kto chce jazdiť po cestách. Pokiaľ možno, po rovných asfaltových cestách bez väčších výmoľov a kamienkov, pretože každý kamienok jazdec pocíti. Vhodný je tiež pre jazdu v uzavretých okruhoch. Je úplne ideálny pre rýchlu a športovú jazdu. Má veľmi úzke plášte, je doplnený viackolieskom, ktoré obsahuje sadu koliesok s menej zubami, zatiaľ čo predné prevodníky ich majú naopak veľa. Typická sú pre neho nízko položené a zahnuté riadidlá, ktoré poskytujú jazdcovi dobrú oporu pre stúpanie a šprinty. Býva veľmi ľahký, mnohokrát bez výbavy, teda pre turistické jazdy úplne nevhodný.

BMX a freestyle bicykle:
Tieto bicykle sú obľúbené predovšetkým u mládeže. Hojne sú využívané na uzavretých okruhoch, rampách a rôznych spevnených plochách, ktoré sú priamo určené pre tento typ bicykla. Majú odolnejšiu konštrukciu, práve pre rôzne zručnosti, zdolávanie náročných prekážok a trikov, ktoré mladí s obľubou skúšajú. Nie sú vhodné na prepravu, ale skôr pre zábavu.

Zjazdové bicykle:
Tento bicykel je veľmi podobný bicyklu horskému. Používa sa v extrémnych terénoch a pre zjazdy, a preto je rám masívnejší. Ten, kto chce mať nezabudnuteľné adrenalínové zážitky a nebojí sa extrémnych športov, tak tento bicykel je pre neho tou najvhodnejšou voľbou. Neprehliadnuteľné  je odpruženie prednej vidlice, tak ako aj zadnej stavby. Tieto bicykle dosahujú podstatne vyšší zdvih oproti celoodpruženým horským bicyklom.

City bicykle:
Tieto bicykle sú určené do mestskej premávky. Sú najviac využívané pre malé nákupy, teda ich neoddeliteľnou súčasťou býva nosič, prídavný košík a pod. Bývajú doplnené aj krytom na reťaz, z dôvodu ochrany odevu. Je navrhnutý tak, aby sa dosiahol čo najvyšší komfort nielen pri jazde, ale aj pri nasadaní a zosadaní. Svojou konštrukciou sa výrazne líši od ostatných bicyklov športového typu.

Dámske bicykle:
Jedná sa o bicykel, akýkoľvek z vyššie popisovaných typov, len s tým rozdielom, že má špeciálne tvarovaný rám, kratší predstavec a sedlo vytvarované pre pohodlnú jazdu ženy.